Dieet Lecluyse | Afvallen en toch chocolade eten? Yes, het kan!
Menu

Afvallen en toch chocolade eten? Yes, het kan!

door veronique 22 november 2017

 

Zeg nou zelf: Hoe mooi klinkt dit niet? Want wie lust nu geen chocolade? En binnenkort hebben we weer een overvloed van al dat lekkers in huis, moeilijk om te weerstaan toch?

Chocolade is ongezond toch, mag het dan helemaal niet meer?

Is pure chocolade dan echt zoveel beter?

Ik geef je in dit artikel graag wat meer uitleg, zodat je onbezorgd op 6 december toch even kan genieten van al dat lekkers.

 

Wat is chocolade?


Chocolade wordt gemaakt van cacao, die afkomstig is van de boon van de cacaoboon. Deze bomen groeien vooral in de streken rond de evenaar.

Cacao staat bekend omwille van zijn positieve gezondheidseffecten: Het bevat een aantal antioxidanten die ons bescherming bieden tegen allerlei gezondheidskwaaltjes. Hoe meer cacao chocolade bevat hoe beter dus.

 

We onderscheiden 3 grote groepen chocolade:

Melkchocolade

  • Deze is het meest populaire maar zeker niet de juiste keuze als je wilt afvallen. Deze chocolade bestaat vooral uit cacaopoeder, cacaoboter, suiker, melk en smaakstoffen. Deze bevat minstens 32% cacao.


Witte chocolade

  • Deze bevat geen cacaopoeder en is gemaakt uit melk, suiker en vanille. De boon wordt tijdens de verwerking opgesplitst in donkere vaste bestanddeel en in het vet = cacaoboter. Tijdens de bereiding worden deze stoffen normaal weer samengevoegd, maar bij witte chocolade is dit niet het geval. Eigenlijk mag dit geen chocolade genoemd worden, omdat hierin geen cacaopoeder zit. Deze vorm van chocolade bestaat voor ong 20% uit cacaoboter. Normaal dat dit in een gezond eetpatroon zeker niet thuishoort.

Pure chocolade

  • Deze vorm van chocolade bevat geen melk en is gemaakt van cacaopoeder, cacaoboter, suiker en wat smaakstoffen. “PURE” chocolade moet dan ook minstens 54% cacao bevatten, hoe meer cacao hoe bitterder. Dit is dus de beste keuze voor wie toch wenst af te vallen en daarna toch wenst te genieten van een stukje chocolade, uiteraard met mate!


Gezond?

De flavonoïden (anti-oxidant) die in cacao aanwezig zijn zouden een beschermend effect hebben t.h.v. de bloedvaten en het bindweefsel, waardoor de kans op hart- en vaatziekten zou dalen. Wat niet wil zeggen dat je hierdoor onbeperkt chocolade mag gaan eten.

Zeker omwille dat de meest gebruikte chocolade nog altijd veel suikers en vetten bevat en die dan net het omgekeerde effect teweeg brengt.

Uit verschillende onderzoeken is ook gebleken dat het een positief effect kan hebben op ons humeur (het gaat hier ook weer over donkere chocolade en min 40g. per dag gedurende 2 weken), het zorgt ervoor dat er minder stresshormonen geproduceerd worden.

De anti-oxidanten kunnen we een beetje beschouwen als soldaten die ons beschermen tegen de schadelijke stoffen in ons lichaam. Die kan je ook terugvinden in groenten en fruit. Algemeen wordt gezegd dat deze stoffen dus goed zijn voor onze gezondheid, maar verdere onderzoeken moeten hierin zeker nog klaarheid brengen. Ook is het nog niet duidelijk of we een teveel van die stoffen kunnen innemen. Daarom raden we aan om geen supplementen te gaan gebruiken maar wel veel groenten en fruit te eten.

Cacoa bevat ook catechines, die we ook terugvinden in groene thee. Deze zou de kans op hart-en vaatziektes, beroertes, diabetes verkleinen, maar ook hier is zeker verder onderzoek nog nodig.

Cacao bevat ook een aantal minder gunstige stoffen maar door het verhittingsproces gaat een groot deel van de werking verloren. 

 

Chocolade verslaafd? 

Cacao bevat een aantal stimulerende stoffen die je een positief gevoel geven, maar het is echter nooit bewezen dat indien je hiervan een kleine hoeveelheid nuttigt, je hierdoor verslaafd kan geraken.

 

Helpt het je afvallen? 

Het is jammer genoeg geen wondermiddel. Iemand die wil afvallen zal een gezond en natuurlijk eetpatroon moeten volgen en voldoende bewegen. Zoals reeds hierboven vermeld kan een stukje pure chocolade zeker hierin passen. Ben je niet gewoon van chocolade met een hoog % cacao te eten, start dan eerst met een iets minder pure vorm. Maar eet het altijd met mate. En zoals altijd: TEVEEL IS NOOIT GOED!

Heb je echter toch moeilijk om dit alles onder controle te krijgen, of wil je graag tegen de feestdagen nog een extra duwtje en heeft al de chocolade net het omgekeerd effect bij jou?

Maak dan vandaag nog een afspraak: Een maatje minder tegen de feestdagen is zeker nog mogelijk!

Laat je professioneel begeleiden: Contacteer mij vrijblijvend voor meer informatie of kijk eens op bij mijn diensten

Gezonde groet,

Véronique Lecluyse  
Dieet- en voedingscoach 


Reactie toevoegen



biuquote
Loading






Een afspraak maken Gratis e-course

Recente blogberichten


Dieet Lecluyse op Facebook

Webdevelopment by AtMires